Petr Jan Brandl – autoportrét s motivem počítání na prstech (zdroj: Wikipedia)
Velká umělecká osobnost ve velké historické době.
O životě a díle barokního umělce s historikem umění a autorem Brandlovy monografie Jaromírem Neumannem.
Připravil Jiří Kamen.
Produkce Monika Jiřilová.
Technická spolupráce: zvukový mistr Pavla Horynová, záznam a střih Renáta Kadaňková.
Účinkují Rudolf Pellar, Jiří Hanák, Jiří Zahradník a Renáta Váchová.
Rozhlasová montáž obsahuje:
- Reportážní rozhovory z výstavy Sláva barokní Čechie, kostela sv. Markéty v Břevnově a z Karlova mostu.
- Dokumenty vypovídající o malířově hledání zlata, o jeho dluzích, majetku, manželství, láskách, neklidu,
bohémství, hypochondrii a smrti, o mýtech a skutečnosti, o přátelství s malířem Janem Kupeckým a sochařem
Matyášem Braunem.
- Kapitoly o malířském umění Petra Brandla: malířský rukopis, příběhy několika obrazů, malířovi svatí,
autoportréty a portréty jeho současníků, vztah života a díla.
- Kapitoly o místu Petra Brandla v dějinách umění: Petr Brandl a baroko v Čechách.
- Hudbu Františka Václava Míči, Pavla Josefa Vejvanovského a dalších barokních skladatelů. (120 min)
Vltava, Víkendová příloha, 12. 9. 2015.
Petr Brandl: Boháč
========================
Malíř živé, smyslově účinné barevnosti, volící s oblibou plnozvučné teplé tóny a milující krásnou tělesnost, nebyl nikdy pouze obratným dekoratérem a pohotovým apologetou. Zmocňoval se skutečnosti krevnatou malbou, jejíž vášnivý rukopis odpovídal jeho prudkému temperamentu a jejíž výmluvná i důvěrná řeč svědčí o skrytých potřebách nitra. (Jaromír Neumann: Český barok)
Profesor František Dvořák ve své vzpomínkové knize Můj život s uměním píše o historikovi umění Jaromíru Neumannovi, se kterým studoval. Připomíná jeho úžasnou erudici, skvělé formulační umění a nebývalou paměť. Dvořák se pozastavuje nad Neumannovým chováním v padesátých letech. V té době museli na Neumannův „ideologický“ podnět na řadu let z veřejného života zmizet dva významní historikové umění Josef Cibulka a Václav Mencl. Přemítání nad nesouladem Neumannova díla a jeho některých skutků patří k leitmotivům Dvořákových vzpomínek. Autor knihy ale řadí Neumanna mezi největší české historiky umění a jeho dosud nevydanou biografii malíře Petra Brandla v kontextu české uměleckohistorické literatuře považuje za vrcholné dílo.
Jaromír Neumann patřil k předním znalcům českého a italského baroka, z jeho prací vyvolal největší ohlas Český barok z roku 1969. O této publikaci psali Jiří Rak a Vít Vlnas ve studii nazvané Druhý život baroka v Čechách jako o monumentální syntéze českého bádání o baroku. V šedesátých letech objevným způsobem zpracoval do té doby dosud neutříděné sbírky a nepoznané Obrazárny Pražského hradu. Je autorem uměleckohistorického cestopisu Itálie.
Potkalo mě to štěstí, že v roce 2001 jsem mohl s Jaromírem Neumannem, několik měsíců před jeho smrtí, natočit dva pořady. Ten první líčil osudy malířského rodu Škrétů a ten druhý byl věnovaný Petru Brandlovi, v jehož díle vyvrcholilo malířství českého baroka. Tříhodinový pořad měl podtitul: Velká umělecká osobnost ve velké historické době. Východiskem pro přípravu této rozhlasové kompozice slova a hudby byl rukopis už zmíněné Neumannovy brandlovské biografie. S jejím autorem jsem natáčel na Karlově mostě u Braunovy sochy sv. Luitgardy, která pravděpodobně vznikla podle malířovy kresby. Natáčeli jsme i v prostorách výstavy Sláva barokní Čechie.
Klíčové scény pořadu, mohu-li to takto vyjádřit, však vznikly v břevnovském kostele sv. Markéty před Brandlovými obrazy Smrt sv. Vintíře (1718) a Smrt sv. Benedikta (1719). „Dokonalé spojení velkorysé objemové skladby a kultivovaných barevně světelných prostředků, právě tak jako rovnováha mezi robustní věcností a citovým prožitkem řadí Smrt sv. Vintíře netoliko k nejosobitějším dílům Brandlovým, ale zároveň i k nejtypičtějším výtvorům českého baroku,“ napsal Neumann v Českém baroku.
Na účincích Brandlových obrazů se v této době začaly výrazně podílet také architektonické motivy, působil na něj rozvoj soudobé radikálně barokní architektury, na niž malíř právě v břevnovském kostele s velkou empatií reagoval. Podle Jaromíra Neumanna v obraze Smrt sv. Benedikta stupňuje fantastické prostředí chrámového interiéru slavnostní vznešenost a dějové napětí. V kostele sv. Markéty můj průvodce také mluvil o tom, jak záliba ve stařeckých tvářích poskytovala malíři možnost zkoušet výtvarnou nosnost malířských prostředků, užívat krajně uvolněného štětcového rukopisu, malovat prstem, využívat expresívní možnosti rozryté barevné hmoty…
Součástí pořadu jsou texty a dokumenty z rukopisu Neumannovy biografie Petra Brandla vypovídající malířově bohémském životě, jeho dluzích, láskách, neklidu, manželství, hypochondrii, o jeho touze po zlatě. O mýtech a skutečnosti. O Brandlově přátelství s malířem Janem Kupeckým a sochařem Matyášem Braunem. O hvězdných chvílích malířova talentu a o jeho pádech…
Při natáčení pořadu jsem měl někdy dojem, že život a dílo v podání Jaromíra Neumanna se v některých ohledech se podobá Brandlovu příběhu a osudu jeho díla. Ale - jak v souvislosti s osobností Jaromíra Neumanna poznamenal Jan Kříž - „…velká osobnost prochází často složitým vývojem, to je samozřejmé a nemělo by to být na závadu respektu velkému dílu.“
Natáčení pořadu Obrazy ze života Petra Brandla s profesorem Neumannem patří k největším událostem mého života s rozhlasem.
Jiří Kamen
========================
Info:
- Kód: Vybrat vše
http://www.rozhlas.cz/vltava/publicistika/_zprava/1527862
Audio: mp3 (CBR: 128 kbps, 44 kHz, velikost 109 MB, zdroj: analogové vysílání).
Audio: mp3 (VBR, HQ, 48 kHz, velikost 178 MB, zdroj: stream OGG).
Přímé linky ke stahování najdete po otevření jednoho z následujících odkazů:
- Kód: Vybrat vše
http://soubor.g6.cz/brandl/
Nebo:
- Kód: Vybrat vše
http://soubor.jarkad.cz/brandl/
Seznam všech mých uploadů mluveného slova (pravidelné aktualizace, reupload):
- Kód: Vybrat vše
http://antonius.jarkad.cz/dlc/mluvene_slovo_seznam_odkazu.pdf
Návod, jak stahovat soubory a šetřit přitom svůj čas i peníze:
- Kód: Vybrat vše
http://antonius.jarkad.cz/dlc/navod_na_stahovani.pdf